9000730555 |
Despertar el plurilingüisme propi i el de l'alumnat |
2020-2021 |
Curs telemàtic (en línia asíncron). Primària-Secundària |
|
|
|
1/2/2021 - 21/5/2021 (30 hores) de h a h |
|
VT Curs a distància |
|
_ (A distància)  |
|
|
Format |
En línia |
Sincronicitat |
Asíncron |
Organització |
Servei de Suports i Recursos Lingüístics
|
| |
|
|
| |
Tipus activitat |
INT2 Despertar el plurilingüisme propi i el de l'alumnat
|
| |
Inscripció |
14/09/2020 - 27/09/2020 |
|
|
Descripció i Metodologia: |
A partir d’activitats pràctiques i transferibles a l’aula es busca conscienciar el professorat de la diversitat lingüística i cultural present a la seva aula, al centre, a l’entorn immediat, a la societat en el seu conjunt i als mitjans d’informació i comunicació. Aquest professorat podrà entendre millor el potencial plurilingüe dels seus alumnes si comença per adonar-se del propi. La finalitat és que al final de la formació els docents es reconeguin no només com a subjectes plurilingües sinó com a agents de “plurilingüització” en la societat i, sobretot, en l’àmbit de l’educació i que per conseqüència són capaços de fer créixer el seu plurilingüisme al llarg de la seva vida i fer visible i valorar el del seu alumnat. Aquests ensenyants seran conscients de la dimensió ètica i dels valors democràtics que comporta una educació plurilingüe, així com del seu vessant més pragmàtic i comunicatiu.
|
| |
Objectius |
- Fer conscient el professorat del nombre i la diversitat de llengües i cultures que poden conviure a les aules i del potencial educatiu i didàctic que, des d’una perspectiva plurilingüe, comporten.
- Activar el potencial plurilingüe dels docents perquè experimentin l’abast i l’interès de la seva aplicació pràctica (per exemple, en el desplegament de la competència plurilingüe receptiva que permet la cerca, consulta de textos en diverses llengües i, d’aquesta manera, diversificar i eixamplar les fonts d’informació per contrastar aquestes últimes).
- Sensibilitzar el professorat envers el multilingüisme i multiculturalisme del seu context físic i digital i de les possibilitats de contacte i aprenentatge-ús de llengües que li ofereixen (i al seu alumnat).
- Fer reflexionar el professorat, a partir de la seva pròpia experiència durant la formació i amb una perspectiva crítica, sobre els reptes i la necessitat d’una educació intercultural.
- Ajudar el professorat a projectar-se en la transposició didàctica del que ha viscut durant la formació en la línia d’una cultura de treball en xarxa, de comunitat de pràctiques plurilingües, de col·laboració i projectes (inter)nacionals.
|
| |
Continguts |
- Tots som plurilingües: repertori lingüístic i Història de vida lingüística (HVL). Descobrir-me plurilingüe per reconèixer el potencial propi i el del meu alumnat.
- Cartografia lingüística-cultural de la meva aula. Traçar el perfil lingüístic del grup-classe.
- Linguistic landscape o Paisatge lingüístic sonor i/o visual (de l’aula, el centre, l’entorn): una eina pedagògica per al professorat (agent de plurilingüització), i més tard per al seu alumnat, per a l’anàlisi i valoració de l’entorn i l’adopció d’una actitud de “radar de diversitat”.
- Biografia de les trobades interculturals i el meu primer portafolis.
- Competència receptiva plurilingüe (Intercomprensió): experiència transformadora i via ràpida envers un plurilingüisme efectiu i eficaç (mirada valorativa envers un mateix, els aprenents i el potencial plurilingüe inherent).
- Enfocaments plurals: definicions, diferències/complementarietats i recursos.
- El tractament de textos multilingües o la pràctica de la cultura democràtica.
- De la dimensió plurilingüe del currículum a la competència plurilingüe i intercultural: d’un conjunt de coneixements, valors i actituds a unes habilitats (innates) que només cal desenvolupar i que es poden copsar, avaluar/certificar i valorar. Eines: MAREP, REFIC i EVAL-IC.
- Quines competències per a l’educador plurilingüe (REFDIC)?
Decàleg del docent despert en contextos multilingües i multiculturals (redacció guiada i col·laborativa): què deu saber, què pot fer, amb quins recursos?
|
| |
Formador/a |
Carrasco Perea, Encarnación
|
| |
Avaluació |
Satisfacció de les persones en relació amb el disseny i el desenvolupament de l'activitat formativa.
Percepció de transferibilitat.
Aprofitament en termes d'aprenentatge dels continguts de la formació orientats a una futura implementació a la pràctica docent.
|
| |
Requisits de certificació |
superació de tots els mòduls i del projecte final.
Realització del qüestionari de satisfacció.
|
| |
Persones destinatàries |
Docents de centres de primària i de secundària. És imprescindible tenir el correu xtec actualitzat per fer el curs.
|
| |
E-mail |
formacio.ssrl@xtec.cat
|
| |
|
|